chokladens bittra smak

Jag njuter verkligen när jag äter choklad och jag kan inte påstå att jag tänkt så mycket kring hur de tillverkas, jag köper  helt enkelt den choklad jag vill ha. Men allt detta förändrades drastiskt igår.
Jag kan ju själv tänka mig att arbetsvillkoren för de som skördar kakaon som sedan blir till choklad efter en lång process inte är de bästa så att säga. Men efter att jag sett en dokumentär på svt igår så öppnade jag verkligen upp ögonen för detta.
 
Dokumentären handlade om en man som avslöjade att det pågick barnarbete inom chokladindustrin, detta avslöjades för ca tre årsen och rörde verkligen om i grytan så att säga.
Jag måste vara helt bortblåst när det kommer till detta för jag har inte hört något om de, eller så har jag bara inte vart tillräkligt lyhörd, aja. De är en helt annan femma, den här mannen åker iallafall tillbaka till elfenbenskusten och Ghana för att kolla om det har blivit förändringar, men de har inte hänt ett enda dugg.
 
Det som är så vidrigt är att detta gäller de största bolagen som tex lindt, mars inc, nestle och kraftfoods, några av deras märken är daim, dumle, kexchocklad, smarties och marabou. Som ni säkert känner igen, de uppger själva att de mesta av deras kakako i deras produkter kommer från dessa länder och de utlover att barnarbete inte är nått som de sysslar med, men denna dokumentär visar något helt annat.
 
Jag vart verkligen helt ställd när jag såg den och ville bara börja gråta, fick såna skuldkänslor och mådde illa.
Även om jag vart volontär i Indien och sett väldigt mycket hemskheter så vänjer jag mig aldrig vid sånt här.
Vill bara krama de små liven och säga till dem att de aldrig mer ska behöva sätta sin fot mer på plantagen.
 
här är trailern! 
 
 
 

Kommentarer
elinor

gud vilken fin och rolig blogg :)

2013-02-04 22:49:12
URL: http://rockabillyrules.blogg.se
Doris

Nya designen - gillas SKARPT! :D verkligen jättetjusig!

2013-02-04 23:05:18
URL: http://pilsnerdoris.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback