Forsta riktiga dagen!

Hej!
De har hant sa mycket de senaste dagarna och de ar jatte mycket att ta in, allt ar sa nytt och annurlunda.
Men jag trivs jatte bra, alla ar trevliga, maten ar god, barnen ar sa himla gulliga och i princip alla indier ar sa vanliga.
 
Igar sa besokte vi Banjara basti for forsta gangen, de ar ha vi ska jobba och jag kan saga sa har, jag hade en helt annan bild av hur de skulle se ut dar. Jag visste att det skulle vara illa, men inte sa som de var. De lever verkligen i misar och det ar sa svart att tanka sig hur folk kan bo i sma hyddor som ar uppbyggda av lite tyg och en pinne och sova direkt pa marken. De var suktjobbigt att se och ta in.
Iallafall sa fick vi en rundtur dar igar, vi fick se alla projekten som ar: dagis, 1,2 klass,kvinno projekt, 2 klass i en annan kast del och avane halso projektet. En sjuk sak ar att de har kastar i de kastlosas varld, de som ar kastlosa ar de som verkligen ar nere pa botten i samhallet och att de da har olika stadier av vad man star har ar hel knasigt.
Vi fick en rundtur som sagt, och aven lite information om de olika grupperna och hur de forsorjer sig bast. Alla barnen ar sa himla sota, de vill kramas, vet vad man heter, prata med en, leka osv. Man ser verkligenpa endel hur glada de blir av lite uppmarksamhet.
 
 
Efter vi vart dar sa akte vi till staden Sikar for att kopa lite klader och andra ting. Jag kopte mig en tunika och tva par byxor. De far racka sa lange, ska aka till pushkar nan helg. Dar sager nagra volontarer att det ska finnas mer och battre klader.
 
Vi hade aven var forsta hindi lektion igar, och gud var de var svart. Vi korde igenom alfabetet och nagra fraser. Bara massa massa tecken i alfatbetet, sa de fastnade verkligen inte haha . Men endel fraser larde jag mig och det var kul for da kan man ju verkligen kommunicera battre de barnen som inte kan de enklaste ord pa engelska.
 
Vid sex tiden sa hade vi yoga och jag ar fraaaalst!!! haha Det var hur gott som helt, vi hade de pa taket i solnedgangen och allt var sa himla fridfullt och det kandes som nar man gjorde ovningarna sa kande man minsta lilla muskel i kroppen. Detta ska jag fortsatta med, vi har de varje dag man till tors :)))
 
Vi fick aven veta vart vi skulle vara pa projektet, jag och en till tjej som heter hanna fick att vi skulle ta hand om en andra klass i en kast som heter Banjanas. Hade garna velat vara pa dagiset men de har duger de med, jag kanner att jag ar dar de behovs. alla ar sa himla trevliga och mysiga :) 
 
Sa det ar dar vi har vart idag. vi delade upp klassen i tva grupper och jag ch hanna tog den ena. Den var lite samre pa rakning och matte. Sa idag korde vi lite matte med dem, anvande leksaksbilar och suddgumm  som hjaplmedel och korde lite plus och minus med dem. Aven att de fick rakna upp till tio och anvanda fingarna mycket. Jag ska aven vara med och undervisa den indiska familjen i campet och da ar de engelska soom galler coh det ska bli himla kul :)
 
Just nu har jag precis atit och ska om 20 minuter aka ivag till banjara och barnen for att tvatta dem, klippa naglar, borsta har osv. Det ser jag verkligen framemot, aven om jag ar skit trott efter denna dagen. Efter det blir de yoga sa hoppas den ger mig lite energi! haha :))
 
Forretsen pa lordag sa aker jag och nagra till taj mahal, har har ni de! :)
 
hoppas allt ar bra med er! :)
 
 
 

Kommentarer
Mamma

Vilken upplevelse för dej!, men det måste vara svårt att ta in all fattigdom. Är det inte svårt att kunna prata med barnen??. Har ni det varmt?.Har du träffat vovven än. Din lilla vovsing längtar efter dig.. Alla hälsar älskar dej min lilla dotter

Svar: Ja de ar sjukt jobbigt, nar man ligger i sangen och tanker pa de stackars barnen som ligger under ett skynke mitt pa marken och de ar lite halv kallt. de far en verkligen att uppskatta sverige nagot enormt! Vi har de sjuuuuukt varmet sakert 32 plus! ja , hon heter sima och ar hur gullig som hel;st en liten valp pa nagra manader. Allt ar bra, de ar lite jobbigt med nya manniskor men jag forsoker vara sa social som mojligt och inte binda mig till nan speciell. utan sa jag har manga som jag kanner mig bekvam med.DEt som jag orar mig for mest ar typ lossen, de ar valdigt vanligt att volontatrer far loss fran barnen och det ar ju inte sa jakla kul med mitt loshar :(
nickolina strålberg

2012-10-09 11:59:06
Elin

Heeerregud va mkt du redan fått se :D låter som att du trivs, och de låter helt sjukt häftigt allt! Va rädd om dej och ta hand om dej så du inte blir sjuk av något, typ vattnet! Saknar dej min lilla fis! Pussss älskar dej!

Svar: ja de ar helt sjukt! dagarna gar sa fort! :)) haha de ska jag gora x) ahh saknr dig min van!! <3
nickolina strålberg

2012-10-09 17:15:34
Indira

Jag saknar dig....sköt om dig. Kram

Svar: saknar dig med Indira! ha de bra! kramar!
nickolina strålberg

2012-10-09 22:54:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback