Tårar i ögonen och hjärtat i halsgropen

Hoooola! Med tårar i ögonen och hjärtat i halsgropen lämnar vi bejing och för att tilläga så är de inte av positivitet! Dagen började men en tur i den förbjudna staden, väldigt coolt var de! jobbigt var de dock när vi skulle tillbaka hem för vi hittade inte riktigt tillbaka då man inte kunde gå samma väg som man kom in, så vi gick runt i nån timme och letade! De knepiga med kina är att nästan ingen kan engelska heller vilket gör allt väldigt komplicerat. men efter att några vänliga kineser hjäpt oss (vi såg nog väldigt vilsna ut ) så hittade vi äntligen till hostlet. Väl framme där så packade vi ihop väskan och checkade ut, vi satte oss i resturangen och beställde lite mat! Här kommer nästa problem som gör denna dag till en helvetes dag rent ut sagt, jojo skulle surfa in på sin mejl men de verkar inte bättre än så att nån har hackat in sig på hennes mejl där vi har alla flygbiljetter. Livet är en fest, right? Båda blev sjukt nervösa och fick en klump i halsen, men vi har fyllt i ett formulär som skickas till microsoft som sedan ska tydas och se ifall det är sanningsenligt med johannas uppgifter, så vi håller våra tummar och tår! Vi har dock alla sparade på ett usb, men de är inte säkert vi kan öppna dem här! vi har även endel printscreenade på ipaden. När vi satt på tågstationen och skrev upp alla flighter vi hade och vilka vi inte hade printscreenade så upptäckte vi att vi inte hade 2 st på ipaden men till vår glädje så hade vi dessa i pappersformat så jag hoppas verkligen de löser sig! Occcch nu till de senaste problemet och förhoppningsvis de sista denna dagen, när vi åkt ner till tågstatioen så upptäckte jag att våra tågbiljetter var bokade till  den 21 sep och idag är de  den 19 just i detta ögonblick ville jag typ gå och dö. Om de hade funnits en skyffel i närheten så hade jag börjat gräva. Men som tur var så gick detta tåg exakt samma tid och hette exakt samma som de som ska gå på lördag, de var väl lite tur i oturen. Vi gjorde iaf så att vi satte oss på tåget på våra platser och väntade in tills personerna i fråga skulle dyka upp och så klart gjorde de , för detta är kina med proppfyllda tåg. Vi tog våra väskor och sprang ut på perrongen, jag slängde på mig babyfacet( dock var jag när till gråt) och pratade med en tågvärdinna och förklarade situationen och hon sa till oss att vi kunde gå till vagn nio som var resturangvagnen och knöckafull. Så vi satt på golvet i 4 timmar till shanghai sedan fick vi sitta två timmar i resturang vagnen! tåget var super fräscht och vi träffade på massa trevliga och glada kineser! efter stt ha suttit på tåg i 6 h så var de dags att ta en taxi in till shanghai, och det var helt otroligt vackert stt åka hör på kvällen! Massa skyskrapor som lysor, jag var helt stum för de var så grymt! Så efter denna turbulenta dag så hoppas vi på att vi inte stöter på fler hemskheter! Meeeen va ha hänt de senaste dagarna i beijing dååå?? I tisdags så steg vi upp extremt tidigt för att vi skulleiväg på en guidad tur,  turen började  vid 7 på morgonen då vi begav oss till hotellet som vi skulle bli upphämtade på. Sedan väntade en timmes upphämtning av folk runt om i beijing lite halv drygt med tanke på att trafiken inte är den roligaste här i beijing på morgonen då alla ska till jobbet och dylikt så blev rätt många pauser i kö och väntetid utanför hotell! Men sen var vi iväg, första stoppet var minggravarna, massa tempel byggnader där kejsardömena är begravda som härskade under ming tiden , vi var inte så extremt peppade på detta då vi såg framemot kinesiskamuren men de va helt okej, lite för turistigt kanske men de funkade liksom. Efter att vi vart där slungades vi in i ett jade center(jade är en speciell sten som är mycket dyr i och viktigt för kineserna) de brukar alltid vara något stopp på nått sånt här om man åker på fixade guidade turer, lch detta var inte särskilt roligt. Men de bästa med de stoppet var lätt deras mat i deras matsal, vi fick ett helt bord fyllt med massa kinesrätter som var supergott. Maten stod på en glas skiva på bordet som man fick snurra runt när man skulle ta den man ville ha. Sedan vart de dags för kinesiskamuren!!! Tog en cablecar upp och de va ett riktigt bra beslut för fy fasen vilka trappor , helt ojämna, endel var lite högre och endel va lite lägre och mellan rummen . Fett jobbigt för en brud som mig med kort ben men de var bara att gå för upp skulle vi och det gjorde vi med! Men de kändes i ben och rumpa, men utsikten därifrån var helt otrolig, de var så vackert och det var en helt annan luft där uppe så ren och frisk! Så de tyckte vi om jätte mycket! Efter ca 2 h rundvandring där så var de dags för hemfärd, sov nästan hela tiden , var hur gött som helst! Meeen de va ju tvunga att stanna vid ännu en shop, nämnligen en silkesshop. Inget för oss, de enda roliga vi fick utav de var att vi stod och pratade med ett par svenska gubbar som vi hjälpte med lite presenter och som var allmänt trevliga! När vi kom till hostlet så blev de rakt ner i säng i princip, pratade lite med våra roomies sen slockande både jag och jojo! För att sammanfatta Beijing så var de en lite speciell stad, fick inte rikigt grepp om den, hade tänkt mig att den skulle vara lite mer kinesisk, kineser är overlag enligt mig väldigt vänliga och super nyfikna, jag trodde dock att det skulle snackas mer engelska. Något som vi framförallt lagt märke till och som vi stör oss på är att kineserna går och harklar sig hela tiden och sedan spottar ut en rejäl snorloska som de tagit kraft ända ner från magen för att spotta ut, extremt äckligt och fanny du hade nog vänt ut och in på din mage om du hört eller segt de x) höjdpunkterna i  Bejing var definitivt kinesiska muren, vårt hostel och den goda maten! Nu ser vi framemot shanghai och dess äventyr, hoppas ni har de bra i sverige!